Nasz mózg składa się z dwóch półkul - lewej i prawej - i każda z nich odpowiada za inne funkcje. Prawą połowę uznaje się za tą bardziej emocjonalną, zaś lewą za racjonalną i logiczną. Zdolności artystyczne, abstrakcyjne i kreatywne myślenie, wyobraźnia trójwymiarowa, orientacja przestrzenna są cechami półkuli prawej. Lewostronna część mózgu jest odpowiedzialna za mówienie, czytanie, pisanie, analityczne myślenie, dostrzeganie reguł, relacji, różnic, etc.
Od urodzenia do trzeciego roku życia zdecydowanie bardziej rozwija się ta emocjonalna część, czyli półkula prawa. Cechy lewostronne – matematyczne, logiczne myślenie – dają o sobie znać trochę później. Bardzo ważne jest ćwiczenie i dbanie o obie półkule, tak aby w pełni wykorzystać ich ogromny potencjał.
Impulsów wspierających codziennie rozwój prawej półkuli jest mnóstwo. Bajki, piosenki, obrazy, dźwięki z tabletów, telefonów, telewizji „atakują” nas z każdej strony. Takie nadmierne stymulowanie prawostronnej części mózgu powoduje, że lewa jego część jest „zaniedbana”, a tak być nie powinno. Na szczęście są ćwiczenia i zabawy, które pomagają nam angażować lewą półkulę. Możemy je wykonywać na spacerze, czy w domu podczas codziennych czynności :).
ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE
Są to ćwiczenia i zabawy, które koncentrują się na analizowaniu, porządkowaniu, regułach i relacjach. Wyróżniamy tutaj wszelkiego rodzaju szeregi, układanki, kodowania i sekwencje.
- HOCKI – KLOCKI
Drewniane, plastikowe, kolorowe i o różnych kształtach. Klocki są doskonałym elementem wspierającym lewopółkulowe ćwiczenia. Możemy je segregować (kategoryzować) ze względu na kształt, kolor czy wielkość.
Kładziemy przed dzieckiem dwa klocki (ilość zależy od wieku dziecka, stopniu trudności, etc.), tak aby jeden był w odległości od kolejnego przynajmniej 15 cm. Następnie dajemy maluchowi klocki o tych samych właściwościach (kolorach, wielkościach – cechach wg. których dokonujemy grupowania) i prosimy, aby położył je przy „takich samych” klockach.
Klocki dają nam ogromne możliwości kategoryzowania, dzięki czemu przy ich wykorzystaniu możemy wykonać mnóstwo lewopółkulowych ćwiczeń. Najpierw możemy dzielić klocki ze względu na kolor, potem na kształt, wielkość, itp.
Te same ćwiczenia możemy wykonywać przy codziennych domowych pracach. Składanie i grupowanie ubrań np. bluzki, spodnie, sukienki; porządkowanie zabawek w dziecięcym pokoju np. misie, lalki, klocki, książeczki czy np. układanie naczyń w zmywarce lub szafce. To takie „przyjemnie z pożytecznym”;).
- DO SZEREGU ZBIÓRKA
Tutaj także klocki będą niezastąpione:). Wybieramy 4 z nich (po 2 z każdego koloru) i układamy naprzemiennie przed dzieckiem np. żółty czerwony żółty czerwony. Dajemy maluchowi klocki w tych samych kolorach i prosimy, aby ustawił klocki w ten sam sposób. Należy pamiętać, aby układanie było od strony lewej do prawej:).
Możemy stopniować poziom trudności poprzez dodawanie kolejnych kolorów.
Do tego ćwiczenia możemy wykorzystać także owoce, sztućce, itp.
- MYSZ AKYSZ
Kolejne ćwiczenie będzie wzmacniało logiczne myślenie i spostrzegawczość. Jego zasada opiera się na znalezieniu różnic np. w obrazkach, elementach lub znalezieniu niepasującej rzeczy. To kolejna zabawa, w której klocki sprawdzą się znakomicie:).
Układamy przed dzieckiem klocki (kilka takich samych i jeden inny) i pytamy malucha, który element i dlaczego nie pasuje do pozostałych. To samo ćwiczenie możemy wykonać z owocami, ubraniami, sztućcami, czy liśćmi na spacerze:).
Zabaw angażujących do pracy lewą półkulę mózgu jest naprawdę wiele. Możemy do nich wykorzystać przedmioty, których używamy na co dzień i do czynności, które zwykle wykonujemy:). Dzieci uczą się podczas zabawy, a przy okazji spędzają czas wspólnie z nami:), a to jest cudowna wartość dodana tych zabaw:).
A jak chcecie odpocząć od klocków to zapraszamy do naszych makaronowych zabaw sensorycznych.