Zabawy około programistyczne

Zanim stworzysz swój pierwszy program...

Zabawy około programistyczne w przedszkolu mają swój ukryty cel. Rozwijają myślenie logiczne, pozwalają dostrzec pewne schematy i kategorie, ćwiczą percepcję wzrokowa i słuchową. Dzieci syntetyzują i analizują oraz wyciągają wnioski. A to przekłada się na łatwiejsze rozumienie zasad tworzenia programów. Poniżej 3 priopozycje:

Wędrująca kropka

Popularna gra dla młodszych przedszkolaków i starszych. 

Na środku maty umieszczamy kropkę (np. wyciętą z papieru). Następnie wydając komendy „do góry”, „do dołu”, „w prawo”, „w lewo” przesuwamy ją po polach szachownicy. Kropka jednak nie przemieszcza się fizycznie, a jej ruch odbywa się tylko w naszej wyobraźni. 

Należy ją uważnie śledzić. Ponieważ zadaniem jest dostrzeżenie kiedy kropka opuszcza szachownicę i wydać komunikat – „Kropka wyszła”.

Można snuć wiele wariantów tej gry, używając np. komunikatów – północ, południe, wschód, zachód, bądź przy pomocy godzin (dwunasta, trzecia itp. ). Można też oznaczyć pola zadaniami do wykonania. Jeśli kropka przesunie się na pole z zadaniem, gracz musi je wykonać. 

Kolorowe kubki do kodowania

Na szachownicy z polami pomalowanymi na np. 5 kolorów układamy kolorowe kubki (5 kolorów po 5 kubków z każdego koloru). 

Rozkładamy losowo kubki na planszy. Następnie zdejmujemy 2 kubki z maty zostawiając puste pola. Zadanie polega na przesuwaniu kubków do momentu, aż kolory kubków będą takie same jak kolorowe pola, na których są postawione. 

Ustaw wieżę zgodnie z kodem

Zabawa idealna dla młodszych dzieci. 

Wybieramy na początek niewielką liczbę kolorowych kubeczków (3-5). Ustawiamy wzorcową wieżę a dziecko stara się zbudować identyczną, nie tylko kształtem ale i sposobem ustawienia oraz kolorystyką.

Jako modyfikację wieży, możemy również wykorzystać matę, lub po prostu dywan i ustawić kubeczki w danym szeregu bądź kształcie. Dziecko ma za zadanie odwzorować ustawienie. 

Oczywiście największą frajdą będzie zadanie dla mamy i taty. Wówczas wzorcowa wieża lub ustawienie kubeczków jest ustalana przez dziecko, które następnie musi sprawdzić czy rodzic poradził sobie z ustawieniem identycznego rozkładu. 

Kolorowe kubeczki, guziki, pionki idealnie sprawdzają się przy wszelkiego rodzaju zabawach rozwijających logiczne myślenie. Na początku zasugerujmy różne aktywności – wskazane wyżej lub zupełnie inne. Dzielcie kubeczki na kolory, segregujcie, kategoryzujcie, przeliczajcie rytmy. Potem zapytajcie dzieci, czy same mogą wymyślić grę lub zabawę sprawdzające zdolności rodziców. Nie trzeba inwestować w drogie zabawki. Wystarczy puścić wodze fantazji i kreatywności. Powodzenia i dobrej zabawy.