Zabawa jest nauką

Dzieci uczą się przez zabawę

Fakt, że zabawa jest nauką wiemy nie od dziś.

Wyobraźmy sobie zabawę, podczas której dzieci nie tylko świetnie się bawią, ale zdobywają wiedzę, uczą się krytycznego myślenia, pracy w zespole, rozwiązywania problemów czy korzystania z technologii w praktyczny i celowy sposób. Taką zabawę, która pozwala na łączenie tematów z różnych dziedzin życia, co czyni ją bardziej angażującą i zbliżoną do rzeczywistości.  

Prowokacje edukacyjne

Kluczem do sukcesu w edukacji jest elastyczność. O ile na etapie szkolnym rozbudowana podstawa programowa często uniemożliwia elastyczne podejście do procesu nauki, na etapie przedszkolnym  podstawa programowa stanowi jedynie punkt wyjścia do działań edukacyjnych. Tutaj najlepiej można dać dzieciom możliwość poznawania świata z różnych perspektyw.

Najlepszy model pracy to taki, który stawia dziecko w centrum procesu edukacyjnego i pozwala
mu aktywnie uczestniczyć w odkrywaniu świata. To podejście, które przygotowuje młodych ludzi do życia w XXI wieku, ucząc ich kreatywności, innowacyjności i interdyscyplinarnego myślenia.

Myślenie poza schematem

Neurobiolodzy doskonale wiedzą, że dzieci do 6 roku życia są geniuszami a ich mózg ma wtedy najwięcej połączeń nerwowych, które niewykorzystane zanikają z biegiem lat. Dzieci mają wrodzoną umiejętność myślenia pozaschematycznego, tworzenia bez ograniczeń i przekonań, wysokiego zaangażowania emocjonalnego i ciekawości w stosunku do świata i nowych narzędzi edukacyjnych, jakich później już nie doświadczą nigdy. 

Chodzi więc o to, by zachęcać dzieci do zabawy, która jest nauką – wychodzenia poza schemat, dawać im wolność w zakresie zdobywania wiedzy i kompetencji, pozwalać na eksperymentowanie, a także zachęcać do pracy zespołowej (w której dzieci także mogą być ekspertami). 

Dajmy narzędzia i możliwości

Klocki Korbo

O zaletach klocków KORBO oraz o wszechstronnym wykorzystaniu zestawów w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, możecie Państwo przeczytać w obszernym artykule Magazynu innowacyjnych nauczycieli i dyrektorów szkół „TIK w edukacji

Korbo +Concept wspiera wielokierunkową aktywność dziecka poprzez:

  • rozwój motoryki małej i dużej,
  • umiejętność myślenia matematycznego i logicznego,
  • trening pamięci i koncentracji,
  • kształtowanie umiejętności miękkich,
  • umiejętność pracy w grupie tzw. TEAM BUILDING,
  • praca metodą projektu.
Skrzynka światła do stymulacji wzroku.

Skrzynka świata umożliwia przeprowadzenie ciekawych ćwiczeń lewopółkulowych z elementami matematyki, symetrii, kodowania i działań przestrzennych.

Najlepsze efekty uzyskuje się w warunkach całkowitego lub częściowego zaciemnienia sali. Redukujemy otaczające dziecko bodźce wzrokowe, a wspomagamy skupianie wzroku na manipulowanie elementami na Układzie.

Taka forma ćwiczeń jest niezwykle atrakcyjna dla dziecka, przyciąga i stymuluje go do działania.

Spaghetti Edu

Spaghetti Edu to innowacyjny zestaw do nauki pisania, ćwiczy chwyt pisarski, nacisk i mięśnie drobne dłoni. Ale też rozwija kreatywność dziecka i jego wyobraźnię i wychodzenie poza schematy. Ponadto:

  • ćwiczy prawidłowy chwyt – długopisu ołówka czy kredki
  • poprawia napięcia mięśni ręki i dłoni
  • ćwiczy palce – układanie i rysowanie palcami
  • stymuluje zmysły dziecka     

To też świetne narzędzie terapeutyczne. W ciągu ostatnich lat u wielu dzieci obserwuje się zaburzenia małej motoryki. Przejawia się to głównie w postaci:

  • obniżenia sprawności rąk
  • problemów z koordynacją i samoobsługą
  • oraz trudnościami z pisaniem, rysowaniem i wycinaniem
  • jedną z podstawowych przyczyn tych zaburzeń jest zmiana stylu życia, ograniczenie aktywności fizycznej
  • brak odpowiedniej ilości doświadczeń sensomotorycznych od najmłodszych lat.

SPAGHETTI EDU to świetna alternatywa dla tradycyjnych kredek i flamastrów i innowacyjny pomysł do rysowania.

KORBO EDU CODE MUSIC

Rytm, dźwięk i melodia zawarte w łatwych zakodowanych schematach pobudzają do aktywnej pełnej uśmiechu logicznej zabawy, wystukiwania, tworzenia, grania i muzykowania dzieci, młodzieży a nawet dorosłych.

Wszystko w formie prostego kodu. 

Podsumowanie

To nasza lista pozycji, które wykorzystujemy do pracy z dziećmi każdego dnia wierząc, że zabawa jest najlepszą nauką.  Jest ich dużo więcej. Pamiętajmy, że nauka powinna być zabawą. Aby dziecko rozwijało się w sposób harmonijny i twórczy powinnyśmy dostarczać narzędzi najlepszych w danym wieku. Narzędzi, które uczą, inspirują i angażują emocjonalnie.