Jak pięknie pisać?

Motoryka mała i duża

Motoryka mała to nic innego jak sprawność małych dłoni i paluszków dziecka.  O motoryce dużej mówimy, kiedy mamy na myśli fizyczną sprawność całego ciała. 

Jeśli chcesz, by Twoje dziecko pięknie pisało, nie rezygnowało z wiązania sznurówek bądź zapinania guzików, warto zwrócić uwagę w zabawie na rozwijanie sprawności paluszków i rączek. 

Mała motoryka od najmłodszych lat

Wszystkie ćwiczenia motoryczne można wykonywać od najmłodszych lat. Oprócz samej umiejętności starannego pisania, uczą też koordynacji ręka-oko. Zatem służą umiejętności odwzorowywania i przepisywania. 

Na pewno znacie zabawy paluszkowe „Idzie kominiarz po drabinie” lub „Idzie rak nieborak”? One też służą rozwijaniu motoryki małej.

Roczny maluch

Maluszki są najwspanialszymi eksploratorami świata. Interesują się wszystkim bez wyjątku.  Od pierwszych chwil życia, można dać im możliwość dotykania różnych tkanin, ugniatania kartek, folii aluminiowej, waty, bawić się miękkimi pacynkami, turlać piłeczki, ugniatać balony. 


Jeśli dziecko już dobrze siedzi, można już mu dać odpowiednie dla niego kredki lub flamastry (z atestem, nietoksyczne), aby przy pierwszych esach floresach nabierało wprawy w rysowaniu. 

Zamiast kredek lub flamastrów, maluchy uwielbiają bawić się farbami. Mogą malować dłońmi, odciskać stempelki, rozmazywać farbę na kartonie bądź folii. 

By nabrać precyzji ruchów, u małych dzieci powinna pracować cała ręką. A zatem najlepszym pomysłem jest wykorzystanie dużych przestrzeni, tak by praca zaczynała się już od ramion a kończyła na paluszkach.

Dobrym pomysłem na ćwiczenia precyzji małych paluszków są też naklejki.  Przy pomocy mamy dziecko odkleja naklejkę i przykleja ją na kartkę bądź inny dopuszczalny materiał:-).  

A jeśli nie mamy żadnych materiałów pod ręką, zaprośmy malucha do kuchni, gdzie będzie ugniatać z mamą ciasto, przesypywać groch, malować w mące, lub przelewać wodę w kubeczki. Tam świat jest nieograniczony.

2 i 3 latek

Około 2. urodzin przychodzi czas na proste kolorowanki. Maluch ćwiczy pierwsze precyzyjne ruchy starając się nie wychodzić poza kontur. Z przyjemnością poobserwuje też Ciebie jak rysujesz koło, domek, słońce. Na pewno będzie próbował powtórzyć Twoje ruchy. 

2-latek potrafi już odklejać samodzielnie naklejki bądź inne wzory i przyklejać je na papier – używając najlepiej kleju w sztyfcie. 

3-latki

3-latki powinny poradzić sobie też doskonale z rysowaniem po konturach, np. łącząc kropki i rysując proste szlaczki.  

3-latki mogą również narysować pierwsze wzory koła, kwadratu, trójkąta, a z nich skomponować pierwsze rysunki.

Nożyczki z zaokrąglonymi końcami można już podarować 2-latkowi. Natomiast pierwsze cięcia zwykle wykonuje 3-latek. I tutaj trzeba uważać, bo zabawa nożyczkami może skończyć się źle dla Twoich książek i innych ważnych dokumentów. Dlatego najlepiej towarzyszyć dziecku podczas tych czynności. 

3-latki uwielbiają też kleić. Można wykorzystać wycięte wzory, by następnie nakleić je na kartkę a potem spróbować dorysować tło wieńczące dzieło.  Sprawdzi się klej w sztyfcie, a potem w tubie bądź rozprowadzany pędzelkiem. 

Zabawy kulinarne mogą być bardziej zaawansowane. Spokojnie 3-latkowi możemy powierzyć wspólne lepienie pierogów, ugniatanie kruchego ciasta, bądź mieszanie różnych produktów na obiad. Jeśli nie chcemy ryzykować podarujmy maluchowi plastelinę bądź przygotujmy masę solną. 

Można też zaprosić malucha do pomocy przy praniu, by np. zapinał spinacze do prania na suszarce:-)

Starsze dzieci

Zabawy przyborami plastycznymi powinny trwać w najlepsze przy wykorzystaniu różnych materiałów i form pracy. Im starsze dziecko warto zwracać uwagę na precyzję i szczegóły rysunków, wykorzystanie całego tła kartki, zachowanie proporcji, staranność i estetykę pracy.

Od 4-latków sprawdzają się wszelakie zabawy koralikami – od nawlekania dużych korali na sztywny sznurek, lub przewlekanie sznurówek przez duże otwory. Jest wiele gotowych zestawów z koralikami, biżuterią do samodzielnego wykonania.  Można też wykorzystać gry wymagające precyzji ruchów tj. pchełki czy bierki.

Starsze przedszkolaki z łatwością mogą wycinać i przyklejać zachowując estetykę kartki. 6-latki potrafią wyciąć koło i bardziej skomplikowane formy.

Rysują szlaczki – najpierw ostre, a potem zaokrąglone. Tuż przed szkołą powinny umieć narysować szlaczki z pętelką, które są pierwszym krokiem w kierunku pisania i łączenia liter.   

Prace z narysowanymi osobami z tzw. „patyczaków” zaczynają przybierać rzeczywisty wygląd.  Postacie mają proporcjonalną głowę a na niej oczy, nos, uszy, brwi itd.  Dłonie na rysunku mają 5 paluszków:-)

Życzymy Wam dobrej zabawy!