Uważność w przedszkolu
Uważność to bycie tu i teraz, świadomie w doświadczeniu, bez oceniania i oczekiwania. Chcemy uczyć dzieci uważności, by potrafiły:
- zatrzymać się
- zauważać, co w danym momencie dzieje się w nich lub wokół nich
- zachować się tak, jak zdecydują i wybiorą
Uważność niesie za sobą również zaangażowanie w chwilę obecną, możliwość kontaktu ze swoimi emocjami, tworzy wewnętrzną postawę, dzięki której przyjmujemy życie takie, jakie jest.
Często to oczekiwania i oceny stresują najbardziej, więc umiejętność radzenia sobie ze swoimi myślami jest kluczowa, by obniżyć poziom stresu. Ponadto umiejętność skupienia uwagi, podążanie uwagą za zmysłami pozwala w coraz większym stopniu być obecnym. Bycie uważnym stwarza fundament do bycia życzliwym i współczującym.
Uważność w przedszkolu w każdym dniu tygodnia
Podzielimy się z Wami kilkoma naszymi ćwiczeniami. Zabawy pochodzą z książki „Uważność z edukacji, 101 ćwiczeń wspierających radzenie sobie z emocjami”.
Poniedziałek
Uważność na oddech
Stań w miejscu tak, by było ci wygodnie. Wyciągnij głowę do góry tak, jakbyś chciał dotknąć nieba. Teraz oddychaj jak ślimak – najwolniej jak potrafisz. Wdech nosem, wydech też nosem. Delikatnie powoli, łagodnie. Wolny wdech, bardzo powolny wydech. Gdy wykonasz dziesięć takich oddechów, otwórz oczy.

Wtorek
Uważność na zmysły
Usiądź wygodnie. Twoim zadaniem będzie wstawać, gdy usłyszysz słowa na literę K lub B. Gdy takie słowo się pojawi, wstajesz a później od razu siadasz na swoim miejscu.
Zaczynamy!
Wyobraź sobie kota, który jest bardzo miły. Ma brązowe łatki na kocim grzbiecie. Jest wesoły, często wchodzi na krzesło, bordową lampę i fotel w kratkę. Lubi jeść karmę, ganiać za myszami i bobrami po polach. Kiedy tylko pomyśli o słońcu, kicha i bardzo mocno się kuli. Czy miałeś kiedyś podobnie? Bo ja nie. Każdy, kto ma kota, wie, że to cudne zwierzę, ale niektórzy ludzie wolą bernardyny albo bigle.
Środa
Uważność na ciało
Stań wygodnie tak, by wokół siebie mieć trochę miejsca. W tle będzie muzyka. twoim zadaniem jest robienie okrążeń rękami i nogami. Możesz to robić w rytm muzyki, możesz zamknąć oczy. teraz zacznij robić okrążenia. Nogami, kolanami, biodrami, ramieniem, nadgarstkiem.

Czy uda ci się? zatrzymaj się, poczuj swój oddech, postaraj się oddychać tylko nosem. Jak się czuje twoje ciało? Jaki masz poziom energii? Jaka emocja ci teraz towarzyszy?
Czwartek
Uważność na emocje
Kiedy włączę muzykę, twoim zadaniem będzie chodzenie w okręgu. Gdy ją wyłączę zatrzymaj się i usiądź na podłodze. gdy powiem: „wieloryb” podskocz! Gdy powiem „żyrafa” zrób obrót wokół siebie klaszcząc.
Gotowy? Dobrej zabawy
Piątek
Leżymy do góry brzuchem – relaks
Połóż się wygodnie. Zamknij oczy. Oddychaj wolno i swobodnie. Wyobraź sobie, że jesteś na łące, gdzie jest piękna zielona trawa i kwiaty. jest przyjemnie ciepło, wiatr muska twoją twarz i ciało. Niebo jest błękitne.

Masz w ręku klucze, a przed sobą drewniane, niebieskie drzwi. Podchodzisz z uśmiechem do nich: ze spokojem i ciekawością otwierasz je, a wtedy zalewają cię promienie światła. Stoisz w nich, wiedząc, że wszystko jest i będzie dobrze, a ty jesteś cudowny. Oddychasz tym światłem, tym, że jesteś sobą i to jest cudowne. Pozostań tak kilkanaście oddechów. teraz poczuj swoje ciało, powoli otwórz oczy, przeciągnij się.
Spróbujcie sami
Dzieci często, gdy ćwiczą uważność pierwszy raz różnie reagują – czasami jest to dla nich trudne z uwagi na długi czas skupienia. Ale ten czas to super zabawa dla dzieci jak i dla nauczycieli. Spróbujcie sami w domu.
A co jeśli moje dziecko jest nadpobudliwe? Przeczytaj u nas: