JAK STRATEGICZNIE PRZEBRNĄĆ PRZEZ REKRUTACJĘ DO SZKOŁY PODSTAWOWEJ
SUBIEKTYWNY PORADNIK
„Spośród wielu planów, jeden może się powieść, a pozostałe nie. Może też powieść się kilka planów, a ten jeden (na który się postawiło) może zawieść. Z pewnością ten, kto w ogóle nie robi kalkulacji, zaprzepaszcza szansę zwycięstwa.”
Sun Tzu, Sztuka Wojny
Krok 1.
Macie Państwo jeszcze parę miesięcy przed wyborem szkoły podstawowej. Wykorzystajcie je dobrze. Zadbajcie o to, by dobrze poznać oferty szkół. Poobserwujcie swoje dziecko, posłuchajcie wychowawców przedszkolnych i oceńcie obszary, w których dziecko wykazuje mocne strony oraz te, gdzie trzeba trochę poćwiczyć. Przedyskutujcie wybór szkoły ze współmałżonkiem, by osiągnąć kompromis priorytetów. Poczytajcie opinie o szkole na forum, ale nie przywiązujcie się do nich zbytnio. Zazwyczaj zamieszczają je niezadowoleni rodzice. Dzielcie się ze sobą zdobytymi informacjami.
Idźcie do dyrektora szkoły i posłuchajcie jego misji i wizji, pochodźcie po korytarzach, jeśli covid pozwoli, weźcie udział w dniach otwartych.
Krok 2.
Przejrzyjcie strony szkół, o których myślicie. Powinny tam być informacje: ile klas pierwszych otworzą, czy planują dodatkowy test gotowości szkolnej, bądź spotkanie z rodzicami, kiedy i gdzie. Zapiszcie wszystko koniecznie. Sprawdza się autorski excel z porównywarką szkół. Zapisy do szkoły mogą być już teraz a listy zdających mogą być ograniczone. W niektórych szkołach obowiązuje opłata za egzamin.
Krok 3.
Zacznijcie tworzyć swoja listę TOP 2-4 szkół, do których chcieliby Państwo, by trafiło Państwa dziecko. Jeśli to szkoła społeczna lub prywatna poznajcie kryteria rekrutacji i zacznijcie przygotowania JUŻ TERAZ. Jeśli to szkoła publiczna spoza obwodu zorientujcie się ile punktów możecie otrzymać w rekrutacji i jakie macie szanse.
Krok 4.
Jeśli startujecie w rekrutacji do szkół publicznych, na stronie edukacja.warszawa.pl znajdziecie wiele cennych informacji, tj. harmonogramy rejestracji w elektronicznym systemie rekrutacji, zasady przyjęć do klasy 1 oraz kryteria rekrutacji w razie startowania do szkół spoza obwodu. Jaki jest wasz obwód – sprawdźcie też na tej stronie. To ważne, ponieważ obwody mogą zmienić się z roku na rok.
W szkołach społecznych i prywatnych z reguły są tzw. testy gotowości szkolnej. Terminów tych testów trzeba szukać na stronach szkół, które Was interesują. Spodziewajcie się, że wiele „dobrych” szkół podstawowych wybiera sobie najlepszych i zmotywowanych kandydatów, którym będzie chciało się uczyć w przyszłości. Każda szkoła dobiera sobie swoje kryteria przyjęcia. Dlatego ZAWSZE miejcie 2-3-4 potencjalne szkoły do wyboru. Brak zdania testu w jednej szkole nie oznacza, że dziecko nie osiągnie najwyższego wyniku w drugiej.
Krok 5.
Przygotujcie dobrą strategię preferencji szkół i klas, do których chcecie, by dostało się Wasze dziecko. Miejcie zawsze na uwadze dziecko a nie opinie o szkole bądź rekomendacje sąsiadów.
A dodatkowo uwzględnijcie w zabawach w domu, obszary nad którymi warto pracować, gdyż znacznie ułatwią start w szkole:
1. Rysowanie, rysowanie, rysowanie. Lepienie, wycinanie, wydzieranie, naklejanie.
2. Ćwiczenia w czytaniu sylab, wyrazów, zdań, oraz krótkich tekstów ze zrozumieniem (polecamy opowiadania Małgorzaty Strzałkowskiej np. w „Świerszczyku” ), wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie (koniec i początek wyrazu), odnajdywanie ukrytych wyrazów w ciągach literowych.
3. Opowiadanie, rozmawianie o książkach, o świecie, o mijanej przyrodzie – czyli o wszystkim ważnym i ciekawym.
4. Opowiadanie historyjek obrazkowych z użyciem zdań przyczynowo- skutkowych, dopowiadanie co mogło wydarzyć się przedtem/potem.
5. Opowiadanie wymyślonej przez siebie bajki, streszczenie opowiadania czytanego przez dorosłego.
6. Figury geometryczne (ich nazewnictwo i jak są zbudowane : trójkąt ma 3 boki, kwadrat 4 itp. )
7. Układanie kompozycji plastycznych z figur geometrycznych.
8. Używanie pojęć większy, mniejszy, mniej, więcej, po równo, układanie przedmiotów według ilości, wielkości – np. przy rozkładaniu prania w domu, lub gotowaniu.
9. Dodawanie i odejmowanie na wszystkiego na konkretach, np. koty mijane w drodze do przedszkola .
10. Rozwiązywanie zadań i zagadek słownych i matematycznych.
11. Odczytywanie pełnych godzin na zegarze.
12. Wskazywanie różnic, wskazywanie podobieństw.
13. Sprzątanie miejsca pracy, pokoju, ścielenie łóżka, przygotowywanie rzeczy na kolejny dzień w przedszkolu.
14. Orientacja w przestrzeni (lewy i prawy but)
15. Znajomość swojego adresu (kontynent, kraj, miasto, ulica, numer), imiona rodziców, zawód rodziców, znajomość numeru telefonu alarmowego.
16. Sprawność fizyczna m.in. bieganie, wspinanie na drabinki, rzut i chwyt piłki, równoważnia, tory przeszkód.
A ponad wszystko się nie stresujcie. Bawcie się w tym ostatnim roku przedszkolnym i szukajcie mocnych stron własnych dzieci, tak by wybór szkoły nie był problemem. Powodzenia.