Uważność na dziecko
To podstawowa zasada umożliwiająca nauczycielom zauważenie ewentualnych przeszkód w rozwoju; bycie przewodnikiem dziecka, towarzyszenie mu w sytuacjach trudnych, uwzględnienie jego indywidualnych potrzeb.
Indywidualne podejście
Każde dziecko powinno mieć szansę na rozwój w tych obszarach, które go interesują i otrzymać wsparcie tam, gdzie tego wymaga. Powinno być zachęcane do tych zadań, które wydają mu sie trudne i podejmować takie, do których jest już przygotowane; każde dziecko zasługuje na szacunek, empatię, uwagę i indywidualną opiekę wychowawcy.
Motywacja wewnętrzna
Dawno temu odeszliśmy od tzw. systemu kar i nagród (tablice motywacyjne). Naszym celem jest wykształcenie w dziecku takiej postawy, aby zrozumiało, że jego działania nie mogą być uzależnione od nagrody. Jak również chęć uniknięcia negatywnych konsekwencji nie może być motywatorem właściwych zachowań.