czy dawać telefon dziecku?

Cyfrowe dzieci

Kto z Was wyobraża sobie wyjście z domu bez telefonu komórkowego? Za pomocą tego mieszczącego się w dłoni urządzenia możemy zrobić już niemal wszystko – pracować, robić zakupy, udostępniać treści oraz kontaktować się z ludźmi z całego świata. Wielogodzinne korzystanie z telefonu stało się już tak powszechne, że przez to wydaje się zupełnie normalne i niegroźne.

Dane są druzgocące

Niestety również widok dzieci z telefonami czy tabletami nie należy już do rzadkich. Zaczyna się niewinnie… Krótka bajka podczas jedzenia, żeby karmienie poszło sprawniej, 30 min z YouTube, żeby mieć chwilę dla siebie.

Fundacja Dzieci Niczyje przedstawiła dane dotyczące korzystania dzieci z elektroniki*. Zgodnie z nimi blisko 65% dzieci w wieku 6 miesięcy – 6,5 roku korzysta ze smartfonów lub tabletów. Co czwarty maluch ma własne urządzenie mobilne i korzysta z niego codziennie. Blisko 70% rodziców, którzy udostępniają dzieciom tablet lub smartfon, robi to, żeby zająć się swoimi sprawami, co czwarty po to, żeby dziecko zjadło posiłek, 18% z nich – żeby dziecko zasnęło.

Poznawanie świata

Mózg dziecka najintensywniej rozwija się do drugiego roku życia. Aby rozwój przebiegał prawidłowo dziecko potrzebuje doświadczania świata wszystkimi zmysłami, potrzebuje czuć, słyszeć, widzieć, dotknąć, potrzebuje intensywnych doświadczeń z innymi ludźmi. Telewizja oraz korzystanie ze smartfona nie są w stanie zastąpić kontaktów z rodzicami i innymi dziećmi. To dzięki wspólnej zabawie, czytaniu książek dzieci uczą się otaczającego je świata.

tablet u pięciolatka

Uzależnienie od elektroniki

Zbyt wczesne korzystanie z urządzeń elektronicznych jest dla dzieci zwyczajnie szkodliwe. Obserwuje się wiele efektów ubocznych uzależnienia od ich używania: depresja, ADHD, zaburzenia lękowe, zaburzenia snu, problemy ze wzrokiem, bóle pleców, kłopoty z koncentracją i z nauką.  Dzieci coraz gorzej radzą sobie z nudą, nie są pomysłowe, smartfon zabija w nich kreatywność. Kolejnym problemem są relacje z rówieśnikami, dzięki którym dzieci uczą się tolerancji, współpracy, zdrowej rywalizacji.

Bądź jego przewodnikiem

Zalecenia specjalistów mówią wprost, że dzieciom do drugiego roku życia nie zaleca się kontaktu ze urządzeniami elektronicznymi, natomiast korzystanie z nich przez dzieci w wieku 3-6 lat powinno być bardzo przemyślane z uwzględnieniem konkretnych zasad takich jak:

– dostęp jedynie do bezpiecznych i sprawdzonych przez dorosłych treści,

– ustalenie czasu, przez jaki dziecko może korzystać z urządzenia (biorąc pod uwagę jego wiek),

– brak dostępu do urządzeń przed snem,

– korzystanie z urządzeń mobilnych nie powinno być narzędziem motywowania.

Trzeba przyznać, że Internet jest kopalnią możliwości, ale trzeba nauczyć dzieci z niej korzystać. Bez dobrego przewodnika dziecko nie będzie wykorzystywało możliwości, jakie dają nowe technologie. W kolejnym artykule podpowiemy jak w mądry sposób udostępniać dzieciom korzystanie ze smartfona  oraz chronić dziecko w sieci.

*Raport „Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego” 2015 rok.

Udostępnij:

Facebook
X
przedszkole warszawa mokotów

Social Media

Poprzednie aktualności:

Wyszukaj wpisy

na topie

przeglądaj artykuły

polecane książki

Książki dla dzieci – polecane tytuły

Polecane tytuły książek nt. rozwoju społecznego i emocjonalnego Nie musimy wcale pisać, jak bardzo książki są pomocne w wychowaniu dziecka. Dostarczają nam pomysłów, inspiracji i przykładów, które tak się przydają,

nauczyciel przedszkola

Współpraca nauczycieli

Czym to są spotkania kawiarniane nauczycieli? W Baby City przykładamy dużą wagę do jakości edukacji i opieki nad dziećmi.  Jednym z filarów tej jakości są regularne spotkania nauczycieli, które umożliwiają

terapia ADHD w przedszkolu

Dni w terenie

Wyjątkowe podejście do edukacji w Przedszkolu Baby City na Mokotowie Przedszkole to jedno z pierwszych miejsc, gdzie dzieci rozpoczynają swoją przygodę z nauką i eksploracją świata. Wybór odpowiedniej placówki jest

ADHD

ADHD w przedszkolu: Zrozumienie, Wsparcie i Edukacja ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, jest tematem, który budzi wiele emocji i kontrowersji, zwłaszcza w kontekście edukacji przedszkolnej. Dzieci z