Rozwój dziecka bez wątpienia jest procesem złożonym i indywidualnym. Jednym z jego elementów składowych jest mowa. Maluchy komunikują się z otoczeniem od pierwszych chwil swojego życia. Na początku poprzez płacz, następnie dochodzi gaworzenie, potem powtarzanie słów, a w końcu pełnozdaniowe wypowiedzi. U każdego dziecka te okresy mogą następować na różnych etapach rozwoju - i o ile nie występują inne niepokojące objawy - jest to zupełnie normalne.
Praca nad rozwojem mowy.
Kształtowanie mowy zaczyna się już od narodzin. By proces ten przebiegał prawidłowo, a nasz maluch w późniejszym okresie miał bogaty zasób słów i poprawną wymowę, wspierać jej rozwój trzeba od samego początku.
W jaki sposób?
Nie jest tajemnicą, że najlepszą formą nauki jest zabawa. Maluch poznaje świat, nabywa nowych umiejętności i doświadczeń zdecydowanie szybciej i łatwiej. Podczas codziennych, nawet z pozoru prostych, czy banalnych czynności, nasze dziecko może wyciągnąć wiele dobrego
Stymulowanie rozwoju mowy
Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie użył zdrobnienia ;). Z pozoru „słodkie”i „milusie” wyrazy, niestety nie mają pozytywnego wpływu na mowę, dlatego zaleca się unikanie takowych wypowiedzi.
Jak więc zwracać się do malucha?
Zupełnie normalnie i naturalnie. Dziecko naśladuje i powtarza dźwięki, które słyszy. Reaguj na emocje okazywane przez malucha, ale w sposób spokojny. Nazywajcie jego i Twoje doświadczenia. Tak – rodzic też się złości i smuci i ma do tego pełne prawo. Pokaż dziecku jak prawidłowo radzić sobie z takimi emocjami, oraz że nie jest to złe. Opisuj czynności, które wykonujesz – nawet jeśli jest to wg. Ciebie „tylko” wyjmowanie prania z pralki. To – tak codzienne zajęcie – wspomaga naukę kolorów, segregacji ubrań (zabawy lewopółkulowe) i pozwala pracować nad poprawną wymową.
Domowe ćwiczenia
Jak już zapewne wiecie z naszych poprzednich artykułów, uwielbiamy zabawy i ćwiczenia wspierające rozwój dziecka, które nie wymagają zbyt dużego nakładu finansowego. Ba! Właściwie takich, które można wykonać przy zastosowaniu produktów i rzeczy dostępnych w domu :).
Od czego zaczynamy?
Poczytaj mi |
---|
O tym, że czytanie pozytywnie wpływa na rozwój dziecka przypominać nie musimy:). Nie chodzi tylko o aspekt mowy, ale także sferę psychologiczną, emocjonalną i budowanie relacji z rodzicem. W doborze odpowiedniej pozycji książkowej powinniśmy uwzględnić wiek dziecka. Czytajmy wolno i wyraźnie upewniając się, że maluch wszystko rozumie. Aby nie wkradła się nuda do danej historii, możemy spróbować modelować głos w zależności od potrzeb:). Opisujmy z maluchem to, co widzimy na obrazku, a po skończonej bajce wspólnie ją omówmy:). Jeśli wybraliśmy pozycję edukacyjno – informacyjną, w której opisane są np. inne cywilizacje, kultury, zachowania – śmiało możemy pokusić się o ich porównanie z ówczesnymi zwyczajami. To bardzo ciekawe doświadczenie:). |
Wdech, wydech |
---|
Ćwiczenia oddechowe są niezwykle ważne. Być może słowo „ćwiczenia” nie kojarzy nam się najlepiej i wywołuje poczucie pewnego „obowiązku” o tyle możemy Was zapewnić – to tylko pozory :). Te ćwiczenia możemy zaliczyć do bardzo przyjemnych i takie, które sprawią radość każdemu maluchowi:) (i dorosłemu czasami też 😉 ). Zaliczymy tu wszelkiego rodzaju ćwiczenia z bańkami mydlanymi, dmuchaniem balonów, zdmuchiwaniem świeczek, ale także….zdmuchiwanie np. kawałka papieru, piórka ze stołu, tacy, dłoni, czy np. przesuwanie oddechem papierowej łódki podczas kąpieli. Możemy też przy pomocy wdechu „przyssać” papierowy skrawek do rurki i spróbować przenieść go w inne miejsce. |
Entliczek – pentliczek |
---|
Znaczący wpływ na rozwój mowy mają także ćwiczenia manualne (motoryka małą). Ośrodki odpowiedzialne za ruchy dłoni, ustynuowane w korze mózgowej, znajdują się w pobliżu ośrodków odpowiedzialnych za artykulację. Nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym będą miały swoje przełożenie na rozwój mowy, dlatego tak ważne jest odpowiednie ich stymulowanie. W jaki sposób? Budowanie z klocków, patyczków, lepienie z plasteliny, masy solnej, nawlekanie koralików (lub makaronu) na sznurek, klejenie, czy malowanie palcami umoczonymi w farbie. Oczywiście nie zapominamy o rymowanych zabawach rączkami w stylu: Idzie kominiarz po drabinie itp..” Ba! Nawet angażując malucha w przygotowywanie posiłków wspieramy jego motorykę małą:). Dodatkowo opisując np. że pomidor jest okrągły i czerwony wspomagamy pozostałe zdolności poznawcze. |
Słodko-gorzki |
---|
Za prawidłową wymowę poszczególnych głosek odpowiadają narządy artykulacyjne. Poprawność i jakość wypowiedzi zależy od ich prawidłowego funkcjonowania, więc ich stymulowanie jest niezwykle istotne. Jak możemy je ćwiczyć?
Tak naprawdę ćwiczymy je codziennie podczas np. spożywania posiłków. Warto zadbać o to, aby w diecie dziecka były produkty twarde np. świeże jabłka, warzywa, czy chociażby chleb „ze skórką”. Dodatkowo możemy zasłonić maluchowi oczy, dać do spróbowania dwa – trzy produkty i poprosić o nazwanie smaku, lub samego produktu. Do tej zabawy najlepiej wykorzystać różnosmakowe posiłki. Narzędzia artykulacyjne możemy także stymulować robiąc różne „dziwne” miny:). Stańce przed lustrem i zobaczcie który wyraz twarzy będzie straszniejszy;).
|
Warto wspierać rozwój malucha na każdym etapie. Zajrzyjcie do naszych zabaw lewopólkulowych i Zabaw prawopółkulowych.