Czym to są spotkania kawiarniane nauczycieli?
W Baby City przykładamy dużą wagę do jakości edukacji i opieki nad dziećmi.
Jednym z filarów tej jakości są regularne spotkania nauczycieli, które umożliwiają nam wymianę doświadczeń, wspólne planowanie i wsparcie zespołowe. Nazywamy to spotkaniami kawiarnianymi, choć z kawiarnią mają niewiele wspólnego:-) Może to, że najczęściej spotkamy się przy wspólnym stole z kawą przyniesioną z kuchni:-) Nazwa natomiast zachęca i nam się podoba:-)
Ten pomysł został zainspirowany najlepszymi praktykami edukacji skandynawskiej. A celem projektu jest zapewnienie stałego rozwoju kadry i dostosowanie działań do indywidualnych potrzeb dzieci. Dzięki temu staramy się, by Baby City było faktycznie miejscem, gdzie opieka nad dziećmi jest wynikiem pracy zespołowej, innowacyjnych metod edukacyjnych i zaangażowania wszystkich.
Jak wyglądają kawiarniane spotkania nauczycieli w przedszkolu Baby City?
Regularność i struktura spotkań jako podstawa sukcesu:-)
Najtrudniejsze w życiu nauczyciela jest znaleźć wolny czas:-)
Dlatego nasze spotkania zostały wpisane w stały grafik nauczycieli, tak by mogły odbywać się regularnie, co najmniej raz na dwa tygodnie, aby omówić wyzwania dnia codziennego, wymienić się doświadczeniami oraz spotkań z ekspertem na dany temat. To też czas wzajemnej superwizji, dawania sobie wsparcia psychicznego, tak ważnego w tej pracy.
Ustalenie struktury spotkań jest kluczowe – każda sesja ma swój temat przewodni, np. metody wspierania rozwoju emocjonalnego dzieci, strategie współpracy z rodzicami. Ta regularność i struktura spotkań, daje nauczycielom pewność, że ich praca jest spójna i zorientowana na długofalowy rozwój każdego dziecka
Wymiana doświadczeń i budowanie zespołu
Każde spotkanie to szansa, aby podzielić się swoimi doświadczeniami i wyciągnąć wnioski z sukcesów i wyzwań, z którymi każdy nauczyciel się mierzy. Spotkania prowadzone są w atmosferze dialogu i zaufania, co sprzyja otwartej wymianie myśli i wspólnemu poszukiwaniu rozwiązań.

Zbudowanie atmosfery otwartości i zaufania nie jest łatwe dla polskich nauczycieli, którzy najczęściej działają w pojedynkę, zamknięci w grupie lub klasie, rozliczani z ewentualnych porażek czy błędów. Dlatego kluczowe jest budowanie kompetencji pracy zespołowej, dialogu, otwartości, szacunku i wzajemnego wsparcia. Służą temu odpowiednie techniki trenerskie, czy coachingowe.
Kluczowe cele spotkań nauczycieli: najlepsze praktyki
Uważność na potrzeby dziecka
Jednym z głównych celów spotkań jest omówienie potrzeb dziecka, czerpiąc z neurodydaktyki oraz dostosowanie metod pracy do jego unikalnych cech.
Nauczyciele wspólnie pracują nad metodyką nauczania, aby móc zapewnić najwyższą efektywność pracy oraz odpowiednie wsparcie w zakresie emocjonalnym, poznawczym i społecznym. Razem szukamy rozwiązań, definiujemy potrzeby szkoleniowe, praktykujemy to co wynieśliśmy z teorii.
Indywidualizacja opieki i nauczania stanowi rdzeń naszej filozofii, a uwspólnianie doświadczeń pozwala na bardziej otwarte podejście i rozszerzenie perspektywy możliwych rozwiązań.
Praca zespołowa i stały rozwój kompetencji
Spotkania nauczycieli w Baby City sprzyjają również wspólnemu rozwojowi zawodowemu – nauczyciele omawiają nowe techniki i podejścia do nauczania, tj. STEAM, Twórcze Rozwiązywanie Problemów, wykorzystanie nowej technologii w nauczaniu, metody obserwacji i oceny funkcjonowania czy praca z deficytami rozwojowymi oraz wiele innych.
Tematy spotkań wynikają z bieżących obserwacji, hospitacji koleżeńskich (nazwanych u nas eksperckimi) czy też propozycji wychodzących od nauczyciela.

Dzięki otwartości na nowe metody edukacyjne i korzystaniu z innowacyjnych rozwiązań, przedszkole Baby City stale podnosi jakość nauczania i dostosowuje się do zmieniających się potrzeb dzieci oraz oczekiwań rodziców. Taka kultura pracy oparta na dialogu i wsparciu zespołowym wzmacnia poczucie odpowiedzialności za jakość edukacji i dobro dzieci.
Elementy kluczowe dla sukcesu
- zapewnienie odpowiedniego czasu dla nauczyciela poza grupą
- regularność spotkań i wspólne zasady współpracy
- stworzenie atmosfery otwartości, dialogu i wsparcia jako podstawy współpracy
- ustalanie tematów odpowiadających na potrzeby nauczyciela, dziecka, przedszkola
- elastyczność ze strony nauczycieli oraz dyrekcji i gotowość do adaptacji nowych metod
Podsumowanie
Jak cykliczne spotkania nauczycieli wspierają rozwój i jakość Baby City?
Regularne spotkania nauczycieli w Baby City stanowią fundament naszej filozofii edukacyjnej, gdzie priorytetem jest rozwój każdego dziecka w atmosferze wsparcia i zrozumienia. Wzorując się na najlepszych praktykach skandynawskich, cykliczne spotkania umożliwiają nie tylko wymianę wiedzy i doświadczeń, ale także wprowadzanie innowacyjnych metod pracy oraz elastyczne podejście do indywidualnych potrzeb dzieci.
Przedszkole Baby City dzięki takim spotkaniom staje się miejscem, gdzie każda osoba w zespole dąży do wspólnego celu – zapewnienia najwyższej jakości edukacji i opieki.