Urządzenia mobilne – wskazówki

W poprzednim artykule omawialiśmy wpływ korzystania przez dzieci ze smartfonów czy tabletów na ich rozwój. Wiemy, że zbyt wczesne udostępnianie dzieciom tych urządzeń jest szkodliwe, jednak trzeba przyznać, że technologia jest wszechobecna i ciężko przed nią uciec. Z jednej strony chcielibyśmy korzystać ze zdobyczy techniki, z drugiej – mamy świadomość skutków ubocznych płynących z nadmiernego z nich korzystania.

Jak zatem wprowadzić dziecko w cyfrowy świat, jak znaleźć równowagę? Eksperci podpowiadają, aby stworzyć „domowy kodeks”. To nic innego, jak ustalenie wspólnie, przez wszystkich członków rodziny zasad korzystania z urządzeń elektronicznych. Każdy może wnieść swoje postulaty i pomysły, co zrobić, by korzystanie z nowych technologii i dostępu do internetu było bezpieczne i zdrowe dla wszystkich. Taki kodeks powinien istnieć fizycznie, wydrukowany spis zasad najlepiej powiesić w widocznym dla wszystkich miejscu, np. na lodówce. Dla dzieci młodszych można uzupełnić go obrazkami, które ułatwią im zrozumienie jego treści.

Poniżej umówimy Państwu kilka wskazówek, które mogą być przydatne w ustalaniu zasad dla najmłodszych:

  • Kwadrans dla malucha – W pierwszym etapie korzystania przez dziecko ze smartfona czy tabletu, jednorazowy kontakt z ekranem nie powinien przekroczyć 15 min. Ważne, żeby rodzice pilnowali tego czasu, żeby znacząco się nie wydłużał. Można również ustawić na telefonie alarm, który włączy się po upływie ustalonego czasu.
  • Jeden odcinek ulubionej bajki – Maluchy mogą mieć trudności w rozumieniu pojęcia czasu, przykre byłoby dla nich przerwanie korzystania z urządzenia w połowie ulubionej bajki. Możemy zatem umówić się na jeden odcinek kreskówki, zwykle nie przekraczają one 20 minut.
  • Telefon/Tablet to nie nagroda – Korzystanie z telefonu nie powinno być dla dzieci nagrodą, np. za dobre zachowanie, zjedzenie posiłku. Nagroda wiąże się dla dziecka z czymś atrakcyjnym, a nie chcemy aby tablet w ich oczach był czymś wyjątkowym. Nie należy również wykorzystywać go jako środka motywacji, np. do sprzątania pokoju.
  • Dzieci lubią rytuały – Warto wyznaczyć jeden dzień w tygodniu, kiedy dzieci mogą korzystać z urządzeń mobilnych, zwykle jest to sobota, dzień wolny od przedszkola, kiedy również rodzice mają więcej czasu i mogą kontrolować treści, które dzieci oglądają w internecie. Bardzo dobrym pomysłem będzie również wyznaczenie wieczoru „bez prądu”. Wszyscy członkowie rodziny odkładają na bok telefony i grają w gry planszowe. Wspólny wieczór bez „rozpraszaczy” uwagi będzie dla dzieci wyczekiwanym momentem tygodnia.
  • Dobry przykład – Dzieci uwielbiają naśladować swoich rodziców. Jeśli będą widziały że rodzice nie mogą rozstać się z telefonem, sami będą traktować go jako atrakcję. Odłożenie na bok telefonu w obecności dzieci wpłynie pozytywnie również na relacje w rodzinie.
  • Kontrola rodzicielska – Wiele urządzeń i aplikacji oferuje tryb kontroli rodzicielskiej. Warto ją uaktywnić aby zminimalizować zagrożenia wynikające z korzystania z internetu.
  • Spokojny sen – Niebieskie światło ekranów negatywnie wpływa na poziom hormonu melatoniny, wywołującej senność. Jedyny rodzaj bajki, z którą dziecko powinno mieć styczność przed snem to ta czytana przez rodziców.
  • Spokojny posiłek – Wspólny, rodzinny posiłek to taki „bez nosa w telefonie”. W ciągu dnia mamy mało czasu na rozmowy, rodzinne dyskusje. Odłóżmy telefon, jedzmy uważnie, słyszmy to, co mówią do nas najbliższe osoby.

                    Nowe technologie i urządzenia mobilne stanowią element naszego życia. W korzystaniu z nich potrzebna jest jednak równowaga. Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki  podpowiedzą jak w przypadku małych dzieci zacząć kształtować ją już od pierwszych chwil.
Tymczasem zachęcamy do zapoznania się z naszymi artykułami o zabawach wspierających rozwój mowy.

Udostępnij:

Facebook
X
przedszkole warszawa mokotów

Social Media

Poprzednie aktualności:

Wyszukaj wpisy

na topie

przeglądaj artykuły

nauczyciel przedszkola

Współpraca nauczycieli

Czym to są spotkania kawiarniane nauczycieli? W Baby City przykładamy dużą wagę do jakości edukacji i opieki nad dziećmi.  Jednym z filarów tej jakości są regularne spotkania nauczycieli, które umożliwiają

terapia ADHD w przedszkolu

Dni w terenie

Wyjątkowe podejście do edukacji w Przedszkolu Baby City na Mokotowie Przedszkole to jedno z pierwszych miejsc, gdzie dzieci rozpoczynają swoją przygodę z nauką i eksploracją świata. Wybór odpowiedniej placówki jest

ADHD

ADHD w przedszkolu: Zrozumienie, Wsparcie i Edukacja ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, jest tematem, który budzi wiele emocji i kontrowersji, zwłaszcza w kontekście edukacji przedszkolnej. Dzieci z

Summer show

Jest taki dzień… Czemu występy dzieci są dla nas ważne?  Przedstawienia i występy to nie tylko forma zabawy, ale również ważne narzędzie rozwoju dzieci. Angażowanie się w teatr i występy