Raczkowanie – ważny etap

Raczkowanie - ważny etap w rozwoju dziecka

Kamienie milowe rozwoju ruchowego dziecka to nie tylko etap siadu, wstawania i pierwszych kroków. 

Tak samo istotną umiejętnością jest raczkowanie (do tyłu) i czworakowanie (do przodu), dlatego nie powinniśmy cieszyć się gdy nasz maluch w pogoni za pionizacją pomija wspomniany okres rozwoju.

Dlaczego ten etap jest taki ważny

Rozwój maluszka przebiega etapami. Najpierw dziecko zdobywa umiejętność przekręcania się z boku na bok, z brzuszka na plecki, by za chwilę zacząć siadać. Od siadania prosty krok w kierunku pełzania. A po nim kolejny w celu zwiększenia własnej autonomii…

Niektóre maluszki chętnie pomijają etap raczkowania, starając się zdobywać świat na dwóch nóżkach.  

Rekomendujemy jednak zachęcanie dziecka do przyjmowania pozycji czworaczej, gdyż – choć niektóre dzieci świetnie chodzą, mimo pominięcia tego etapu – jest to ogromna strata dla ich ogólnego rozwoju.

Raczkowanie wpływa bowiem pozytywnie zarówno na prawidłowy rozwój fizyczny jak i polisensoryczny.

W tym czasie maluch ma szansę ukształtować naturalną krzywiznę kręgosłupa, wzmocnić mięśnie posturalne i obręczy barkowej, stymulować dotykowo obszar dłoni, oraz ćwiczyć równowagę i koordynację wzrokowo-ruchową.

Wspomniany sposób poruszania przynosi również ogrom korzyści neurorozwojowych

Występujące podczas raczkowania naprzemienne ruchy kończyn pobudzają pracę obu półkul mózgu oraz wpływają na ich integracje. W tym samym czasie dziecko stymuluje naturalny proces plastyczności mózgu, co pozytywnie wpływa na umiejętność uczenia się. 

Warto nadmienić, iż kształtowane podczas czworakowania zdolności: przekraczania linii środka ciała (zarówno poprzez gałki oczne, głowę, niekiedy rękę), wodzenia wzrokiem, widzenia bliżej i dalej są niezbędne w przyszłości do nauki czytania i pisania.  

Raczkowanie raczkowaniu nierówne

Obserwując czworakujące dziecko warto zwrócić uwagę na odpowiedni wzorzec ruchu (lewa noga-prawa ręka, prawa ręka- lewa noga), a jeżeli coś nas niepokoi zwrócić się na konsultację do fizjoterapeuty. Duża męczliwość dziecka i niechęć do eksplorowania otoczenia m.in. w pozycji na brzuszku, lub na czworaka również powinna skłonić nas do wizyty u specjalisty w celu skontrolowania napięcia mięśniowego i wyeliminowania schorzeń neurologicznych lub aparatu ruchu. 

Ćwiczenia raczkowania później

W okresie przedszkola warto zachęcać dziecko do ćwiczeń w podporach i zabaw na czworaka, co za tym idzie – korzystać z neuroplastyczności mózgu.

Dlatego ogromnie ważne są dobrze przemyślane ćwiczenia gimnastyczne dostosowane do wieku dziecka.

Podczas wspomnianych aktywności dziecko wzmacnia mięśnie stabilizujące, doskonali motorykę małą i koordynację obustronną, przekracza linie środkową ciała, a to pozytywnie  wpływa na późniejsze nabywanie umiejętności wieku szkolnego  tj.: intensywne pisanie, rysowanie, czytanie, rzucanie i chwytanie piłki, jazdę na rowerze dwukołowym, czy sznurowanie butów.

Według specjalistów, zaniedbywanie tej aktywności ruchowej może przyczynić się do późniejszych trudności w szkole – nie tylko czytania i pisania, ale i kłopotów z koncentracją i pamięcią.

Autorka –

Ewelina Pacocha – terapeuta integracji sensorycznej w Przedszkolu Baby City