Motywacja jest bardzo ważna w życiu każdego z nas. To dzięki niej mamy siłę do działania i robimy przeróżne rzeczy: uczymy się, pracujemy, czy wychodzimy pobiegać. Ogólnodostępna definicja określa motywację jako stan gotowości do podjęcia konkretnego działania. To zatem nic innego, jak energia, która popycha nas do podjęcia aktywności:).
Dzieci, podobnie jak dorośli potrzebują na co dzień sporej dawki motywacji do działania i mierzenia się ze swoimi trudnościami.
W psychologii rozróżnia się dwa rodzaje motywacji: wewnętrzną oraz zewnętrzną.
Motywacja zewnętrzna występuje wtedy, kiedy powód naszego działania opiera się na bodźcach pochodzących z zewnątrz. Wykonujemy wtedy różne czynności z konkretnego powodu np. dla nagrody lub ze strachu przed konsekwencjami. Dziecko uczy się, aby dostać dobrą ocenę lub ze strachu przed karą, zaś dorosły daje z siebie wszystko w pracy, aby dostać podwyżkę. To właśnie zewnętrzne powody do podjęcia działania. Postępując w ten sposób nie spełniamy swoich potrzeb, tylko robimy to, czego ktoś od nas oczekuje.
O wiele bardziej wartościowa jest motywacja wewnętrzna, która rozwija się już od momentu narodzin. To ona jest najsilniejszym bodźcem do nauki, bo dzięki niej podejmujemy działania z własnej woli, ciekawości czy z poczucia odpowiedzialności:). Dzieci mają w sobie naturalną chęć poznawania świata i rozwoju, z przyjemnością zdobywają nowe umiejętności. Kierując się motywacją z wewnątrz szukamy powodów do działania w sobie. Chcemy się uczyć, żeby wiedzieć więcej. Chcemy pracować, bo lubimy to co robimy. Biegamy, bo sprawia nam to przyjemność. W ten sposób zaspokajamy własne, a nie cudze potrzeby :).
Motywowanie dzieci do właściwych zachowań to często problem, który spędza sen z powiek rodziców. Im starsze dziecko, tym częściej rodzice próbują wywierać na nim wpływ stosując motywację zewnętrzną. Kto z nas nie spotkał się z negocjacjami typu: „Będziesz mógł obejrzeć bajkę, jeśli posprzątasz swój pokój” lub „Jeśli dostaniesz piątkę, kupię Ci zabawkę”.
Musimy pamiętać, że dzieci z natury są ciekawe świata, a ich motywacja do nauki, zdobywania wiedzy i umiejętności wynika między innymi właśnie z tej ciekawości. Okazując dziecku akceptację i szacunek, dając im swobodę do działania najlepiej wspieramy i rozwijamy ich motywację.